donderdag 27 april 2017: algemene vergadering Netwerk tegen Armoede ...Lees meer

Aanwezig voor Ûze Plekke: Ignace, Paul

  1. Stand van zaken evaluatie en bijsturing armoededecreet omtrent de garantie van financiering van het Netwerk en de verenigingen in de komende jaren.
  • Jo Vandeurzen, minister van Welzijn en Volksgezondheid – tak financiën – wil een afstemming tussen De Link, Bindkracht, Welzijnszorg, Cedes en Caritas, vooraleer het huidig besluit van het decreet aangepast wordt.
  • De conclusies uit dit gesprek zullen voorgelegd worden aan de Vlaamse regering voor goedkeuring.
  • Homans wil het decreet aanpassen, maar dit moet nog voor 15 juli door het parlement. Dit tijdschema is heel strak en moeilijk haalbaar. De kans bestaat dat het doorgeschoven wordt naar de volgende legislatuur.
  • positie van het Netwerk: onze mensen in armoede moeten inspraak blijven hebben in het armoededecreet.
  1. Werkingsverslag 2016

Dit is het eerste werkingsjaar dat opgebouwd is rond grondrechten: samen met mensen in armoede hebben we tekorten blootgelegd in het realiseren van sociale grondrechten, en hebben we respect, luisterbereidheid en inzicht in armoede afgedwongen.

  • Vernieuwde kinderbijslag: er zijn bijsturingen verwezenlijkt, maar er mochten er meer zijn!
  • Digitalisering: kloof blijft
  • Pleegzorg: financiële bijsturing is verwezenlijkt, maar nog een werkpunt: ouders niet vergeten!
  • Hulpverlening: eerst vragen aan de mensen wat ze zelf willen !!
  • Sensibilisatie: er waren forse inspanningen ivm de website, facebook en twitter.
  • Vorming: doel bereikt, nl inzicht bijbrengen, mensen sterker maken!
  • Ondersteuning verenigingen: 5-daagse vorming gerealiseerd.
  • Contact met bedrijven: 43 waaronder verzekeringen op maat van mensen in armoede bij verzekeringen Ethias en P&V. Het ESF-project (Europees Sociaal Fonds): coachen om duurzaam mensen in armoede aan het werk te houden, coaching bij Lidl bij personeel met loonbeslag.
  1. Financieel verslag: Positief saldo van € 65390 door verhoogde subsidies van Fonds Sociale Maribel en giften.
  2. Personeel: in 2017 behoudt het Netwerk 2.4 VTE tijdelijke contracten en 10.1 VTE vaste contracten.
  3. 17 oktober 2017: thema: ‘Uw gezondheid verdraagt geen uitstel’ – over toegang tot eerstelijnsgezondheidszorg

zaterdag 6 mei: VRIJWILLIGERSBEURS ... Lees meer

Hebben actief meegewerkt: Marcella, Angelino, Anna, Ignace, Patricia, Björn, Noëlla, Paul We werden aangenaam verrast met het bezoek van: Reginald en zijn Spaanse vrienden, Christel met Jamie, Nadine met Yluna en Keano, Brigitte, Peter en Pascal.

Om 10 uur stipt waren Ignace, Marcella, Patricia, Björn, Angelino en Anna aanwezig in de cultuurzaal van het centrum Daverlo. Iedereen had zijn T-shirt aan van Ûze Plekke. We werden verwelkomd door Lien Dereere en haar talrijke medewerker(st)ers van de vrijwilligerscentrale, en maakten kennis met onze stand. Tot onze verbazing kregen we een lage tafel ter beschikking in de plaats van 2 hoge bartafels. Maar geen nood, Marcella had een wit rechthoekig laken mee, en Ignace was toch de 2 ronde tafellakens vergeten ! Opbouw van de stand: op het paneel van 2 op 2 meter werden bovenaan de drie wolkjes met de kernwoorden ZORGEN DELEN – GELIJKWAARDIGHEID – KANSEN GEVEN opgehangen. De foto van de vriendenkring, de ingekaderde tekst ‘Waar mensen elkaar in ’t leven dragen, begint nieuwe hoop te dagen’ en twee gedichten van Nancy VM. werden door Marcella keurig uitgehangen. Alles werd opgefleurd met bloemen. Links van het paneel stond onze banner, rechts onze quickscreen. Op de tafel de 2 ingekaderde foto’s van onze uitstap naar Mesen, en de kinderen in Bokrijk, de gedichten van Nancy VM, onze flyers, een luxe uitvoering van Ûze Gazette, onze jubileumbrochure en de invulformulieren voor de geïnteresseerde vrijwilligers. Het spandoek van WZS en het glasraam van Michel met ons logo hingen vooraan aan de tafel.

Tegen 11.30 was de stand opgebouwd. ’s Middags konden we onze boterhammen opeten met een warme tas soep ons geschonken door de organisatie. Er was ook voldoende fruitsap en water ter beschikking. Tegen 13.30 uur kwamen de eerste bezoekers toe. We stonden niet zo ver van de ingang, dus konden we de bezoekers al meteen aanspreken en wijzen naar onze stand. Iedereen werkte goed mee en sprak de bezoekers aan. Een probleem: tegen 16.00 uur was onze voorraad flyers op. Voor een aantal bezoekers moesten we de informatie op papier noteren.  We hadden 7 bezoekers die hun contactgegevens medegedeeld hebben.  Tegen 17.30 uur begon iedereen in te pakken. UP was bij de laatsten om de organisatoren te helpen bij het opruimen van de panelen, stoelen en tafels. Dankzij Paul was deze klus rap geklaard.

Ik wil iedereen danken voor de inzet om nieuwe vrijwilligers te winnen voor Ûze Plekke. Het was een sterk bewijs dat onze visie om alles samen te doen werkt. Wij voelden ons samen sterker.

Ignace

zondag 7 mei: Hart tegen hard ...Lees meer

maandag 8 mei: ontmoetingsavond met de bisschop ...Lees meer

Het werd een mooie avond. Na de verwelkoming door Angelino en het indrukwekkend optreden van Marcella als ‘tjoolder’,  stelden wij met dia’s onze werking voor. Bij de dia over ‘podium voor de passie’ telefoneerden we Patrick P. in het ziekenhuis, ook de bisschop had een bemoedigend woord voor hem. Nadat iedereen tijdens het ‘rondje’  zijn/haar verhaal  had gedaan, was er tijd voor informeel contact tijdens de receptie. We waren onder de indruk van de wijze waarop de bisschop naar ons luisterde en tijd nam om met iedereen op een ongedwongen manier contact te nemen.

Bedankt aan de werkgroep en aan Christiane en cie. voor het verzorgen van de receptie.

woensdag 10 mei: kernvergadering brugge dialoogstad ...Lees meer

Jo verwelkomt iedereen op deze kernvergadering en begroet ook Veerle in deze groep. Zij zal alles een beetje begeleiden qua thema “Brede School”.

Marc Leonard heeft dat zeer goed gedaan en iedereen was enthousiast. Daarom hier een vervolg aan breien, nl. een avond rond premies met Marc en mensen van de Schakelaar. Deze avond zou ook een zeer praktische avond zijn waar veel vagen kunnen gesteld worden en waar ook de aanwezigheid van de eigenaars op prijs zal gesteld worden. Dit zou doorgaan op donderdag 14 september om 19 uur en vermoedelijk opnieuw in dienstencentrum Van Volden in de Boeveriestraat.

Brede School zit niet echt in het bestuursakkoord van de stad Brugge. Toch is er de intentie geweest om hier tijdens deze legislatuur 6 jaar aan te werken. Dit wordt toegevoegd aan het pakket van de onderwijsdeskundige voor flankerend onderwijsbeleid binnen de stad. Brede School is een containerbegrip die overgewaaid is van Nederland en staat voor een samenwerking van onderwijs en andere sectoren. De bedoeling is om kinderen en jongeren maximale ontplooiings- en ontwikkelingskansen te geven en een buurtwerking op te zetten. Bedoeling is om activiteiten op te zetten buitenschools met andere buurtinitiatieven en dat ’s avonds of op woensdagnamiddag. Brede School kan meehelpen om de brede eindtermen (= vakoverschrijdende eindtermen zoals leren leren) uit te bouwen. In Brugge is men gestart met 3 proefprojecten en 3 scholen uit de verschillende netten en uit 3 verschillende deelgemeenten. Het gaat om Basisschool Sint-Lodewijk Spoorwegstraat in Sint-Michiels, de Triangel in SintAndries en de Tandem in Sint-Kruis. De kansenwijken optimaal bereiken is niet gelukt want dan zouden het eerder scholen uit Zeebrugge, Sint-Jozef en Sint-Pieters moeten zijn die deelnemen. Elke school heeft ongeveer 8000 euro ontvangen om Brede School voor één schooljaar uit te bouwen. Normaal was het de bedoeling om dit schooljaar een reglement op te maken naar volgend schooljaar toe en het dan open te stellen naar alle andere basisscholen. Maar wellicht zal dit een jaartje uitgesteld worden en zal er nog een extra jaar met de 3 proefprojecten in dezelfde scholen gewerkt worden. Externe lesgeefsters zijn daarvoor aangetrokken om de kinderen uit de school én kinderen uit de wijk te bereiken. Vooral de kinderen die in de school zitten, zijn degene die de activiteiten volgen en veel minder de kinderen van andere scholen. Voor elke activiteit wordt er een bijdrage gevraagd maar er is een goedkoper tarief mogelijk voor mensen die een verhoogde tegemoetkoming krijgen. Is dit een drempel? Er wordt best vermeld dat er een sociaal tarief is en hoe je dat kunt bekomen. Daarnaast de kost laten betalen per maand of per les (vb. 1 of 2 euro) maar niet in één keer.

Onderwijscheques: 2de schooljaar in gebruik. Mensen betalen 2 euro en is 10 euro waard. Onderwijs-gebonden activiteiten of onderwijs-gebonden kosten daarmee betalen. Kleuters kunnen er 4 krijgen, lagere school leerlingen 6 en secundaire school leerlingen 10 tot 12. Onderwijscheques kunnen al gebruikt worden voor boekenfondsen maar weinig voor boekhandels en zeker niet via het systeem online. Potentieel van 2000 kinderen/jongeren die zouden kunnen in aanmerking komen. Momenteel bereikt men 600 kinderen met deze cheques. Het OCMW gaat naar de scholen om deze onderwijscheques te verkopen. Ook de administratieve last voor de gebruiker proberen zo laag mogelijk te houden. Onderwijscheques kunnen ook aangekocht worden in het Huis van de Bruggeling. Bedoeling om dit uit te breiden en zo de kosten van de maximumfactuur in het basisonderwijs volledig te kunnen dekken. Dit zou dan zijn voor kleuters 6, voor lager school 9 en voor secundair 12 cheques voor iedereen.

Nog meer de potentiele klanten proberen te bereiken door voldoende te informeren.

Mutualiteiten zouden ook die info kunnen doorgeven. Het OCMW zou ook graag uitbreiden naar mensen die in collectieve schuldbemiddeling zitten of misschien ook naar mensen die in gewone schuldbemiddeling zitten. Wie nog niet bereikt wordt zijn de anderstalige kansarmen. Misschien “Integraal” daarvoor inschakelen. In basisscholen loopt het allemaal wel wat vlotter dan in secundaire scholen. Misschien ook deze verenigingen inschakelen en beter informeren. Veerle heeft veel input gekregen door deze groep hier en bedankt iedereen daarvoor. Ze kan dit zeker meenemen naar de OCMW-raad om nieuwe zaken in te voeren.

maandag 15 mei : overleg concept budgetcafé ...Lees meer

Feedback vanuit de aanwezigen ( voor Ûze Plekke waren Angelino en Louis aanwezig)

BIZ hoopt met deze budgetcafés :

  • ook de drempel naar de hulp/dienstverlening lager maken. Door een externe deskundige aan te trekken, wordt een gezicht ‘geplakt’ op de organisatie, wordt hiermee kennisgemaakt…
  • de doelgroep mee te ondersteunen en/of te motiveren om zelf de stap te zetten (kunnen/durven) zetten naar de organisatie waarover men vragen heeft.

Reacties Ûze plekke

  • Zoekt naar de meerwaarde van het concept.
  • Hoe gaan we om met de informatie overload ten aanzien van de mensen? De vaststelling wordt gemaakt dat mensen langs verschillende kanalen informatie krijgen, maar dat dit niet altijd een meerwaarde biedt.
  • Houvast, concretisering en verrijking voor de doelgroep is belangrijk! Het concept van het budgetcafé moet een meerwaarde bieden op de huidige manier van werken van Uze Plekke. Er wordt reeds gewerkt met het uitnodigen van externen op informatieavonden. In welke mate biedt dit concept dan een meerwaarde voor de leden?
  • Is er mogelijkheid voor individuele vragen, oplossingen,…binnen het concept van het budgetcafé? Mensen zouden met individuele situatie/vraag terecht moeten kunnen bij de personen die worden uitgenodigd, eerder dan algemene informatie in groepjes te krijgen. Hier ligt ook eerder de nood voor Uze Plekke.

 

Verdere afspraken BIZ:

  • begrijpt de bijkomende vragen en het standpunt van Uze Plekke. De vraag naar een meer individuele aanpak van situaties en vragen is begrijpbaar, maar vanuit de werking van BIZ niet realiseerbaar. Een dergelijk aanbod organiseren volgens een groepsgericht aanbod, is bovendien moeilijk haalbaar (tijd, toegankelijkheid, privacy, opvolging van de vraag). BIZ heeft dus zeker en vast begrip voor dit standpunt en de vraag van Uze Plekke, maar wil geen beloften doen of engagementen nemen die ze niet kunnen nakomen
  • Het sporadisch organiseren van de mogelijkheid om binnen de context van Uze Plekke een vorm van individuele hulpverlening/individuele contactmomenten te organiseren zou – naast de beperking op het vlak van praktische haalbaarheid – ook onvermijdelijk leiden naar het feit dat mensen de stap naar de betrokken externe diensten toch zouden moeten zetten om de vraag op een goede manier verder te kunnen opvolgen. In veel situaties ontbreken immers bepaalde papieren en informatie, waardoor bijkomende info bij andere diensten moet opgevraagd worden en het noodzakelijk is om meerdere contacten met de betrokken dienst/hulpverlener te hebben.  Desalniettemin begrijpt BIZ dat het voor mensen moeilijk is om de stap naar diensten te zetten. Vaak heeft men hierbij het gevoel dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd, waardoor ze uiteindelijk afhaken. Dit is dan ook een belangrijk signaal om mee te nemen. * Uze Plekke stapt dus niet mee in het concept van de Budgetcafés, wat niet uitsluit dat er in de toekomst hier rond eventueel wel nog kan worden samengewerkt. Dit sluit uiteraard ook de bestaande en toekomstige samenwerking rond andere acties en doelstellingen niet uit. BIZ is voor Uze Plekke ook steeds aanspreekbaar indien er rond bepaalde thema’s externe sprekers/organisaties worden gezocht.
  • BIZ koppelt de feedback en het verloop van het proces van de andere organisaties terug naar Ûze Plekke, zodat men hiervan op de hoogte blijft.

woensdag 17 mei: voorbereiding 17 oktober ...Lees meer

Meersenhuis Onthaal wordt Open Balie, bevindt zich in een nieuwe locatie nl Baliestraat rechtover de Sint Gillis kerk. Ook Frank van Renterghem is daar nog werkzaam. Ontbijt op laatste zondag van de maand van 8u30-10u. ( Volgende zondagsontbijten: 28/05,  25/06, 30/07, en 27/08 )

 

Telkens zo’n 70 a 80 mensen. In de Jan Boninstraat. Samen met de Sint Michiels beweging wil men vooral ‘gaten stoppen’, daar waar een tekort aan dienstverlening of onthaal wordt aangevoeld bvb in de wintermaanden wil men op zondag tussen 10 en 14 uur soep en warmte aanbieden omdat de winteropvang de mensen de straat op stuurt en ze nergens terecht kunnen daar alle diensten gesloten zijn. Nu ook al op zaterdag voormiddag soep en boterhammen, vrijdagnamiddag samen soep maken. In de zomermaanden 21 juli tot 15 augustus is Poverello gesloten. Men zal een zomerbuffet aanbieden in de Jan Boninstraat. Men denkt ook aan een sociale winkel en sociale verhuur.

Belangrijk : ATD viert  dinsdag 17 oktober in Brussel de werelddag van verzet tegen Extreme armoede.  We mobiliseren zoveel mogelijk mensen om mee te gaan. Er wordt een bus ingelegd. Het is een avond activiteit in een zaal in Brussel. Er zal animatie zijn en iets om te eten. Hopelijk volgende keer al wat meer uitleg. Alvast een warme oproep om de datum vrij te houden.